„Rozbudowa istniejącej sieci ścieżek pieszo-rowerowych na terenie gminy Wilczyn spójnych z siecią OF AK”
Tytuł Projektu: „Rozbudowa istniejącej sieci ścieżek pieszo-rowerowych na terenie gminy Wilczyn spójnych z siecią OF AK”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.
Priorytet 3: „Fundusze europejskie dla zrównoważonej mobilności miejskiej w Wielkopolsce”
Działanie 3.2 „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w ramach ZIT”
Przedmiotem projektu jest budowa ciągu pieszo-rowerowego w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Niniejszy projekt realizowany będzie przez Gminę Wilczyn w ramach zadań:
Zadanie 1 – Budowa ścieżki rowerowej w miejscowości Góry-Kolonia
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegać na rozbudowie ścieżki pieszo-rowerowej z betonu asfaltowego o gr. 5 cm, w miejscowości Góry-Kolonia o długości 1163,46 m i szerokości jezdni 3,0 m wzdłuż drogi gminnej nr 444054P. Projektowana ścieżka biegnie po trasie dawnej kolejki wąskotorowej wzdłuż pól uprawnych oraz gospodarstw rolnych zapewniając połączenie pomiędzy istniejącą ścieżką pieszo-rowerową, a drogą gminną nr 444137P biegnącą wzdłuż granicy z gminą Kleczew i Ślesin. W ramach zadania zaplanowano ponadto m.in.:
• wykonanie zjazdów indywidualnych z betonu asfaltowego,
• wykonanie miejsca spoczynkowo-postojowego z kostki betonowej wyposażonego w altanę drewnianą, 2 ławki parkowe, stojak na 4 rowery, kosz na śmieci, samoobsługową stację naprawy rowerów,
• wykonanie oznakowania poziomego (oznakowanie wykonane farbą odblaskową) i pionowego (oznakowanie na tarczy fluoroscencyjnej),
• nasadzenia drzew miododajnych wzdłuż całej ścieżki (lipy, akacje i klony, Planuje się nasadzenia w rozstawie co 5,0 m drzew miododajnych wzdłuż całej ścieżki (lipy, akacje, klony), o wys. min. 200 cm i obwodzie sadzonki mierzonej na wysokości 130 cm co najmniej 5-8 cm) – jako element uzupełniający projektu
Ponadto wykonane zostaną roboty pomiarowe, przygotowawcze, rozbiórkowe, ziemne, odwodnienie wraz z oczyszczeniem rowu.
W ramach zadania zakłada się poniesienie ponadto kosztów:
• Opracowania dokumentacji projektowej (w ramach formuły „zaprojektuj i wybuduj”
• Nadzoru inwestorskiego
• Przygotowania wniosku i Studium Wykonalności
Zadanie 2 – Budowa hybrydowego, solarno-wiatrowego oświetlenia.
W ramach zadania planuje się montaż dwóch lamp - o wys. 6m, minimalny czas autonomii 5 dni, oprawa świetlna LED – moc oprawy 36W, strumień świetlny 5700lm, IP66, IK09, czas świecenia min. 100 000 godzin, barwa 4000K, moc modułu fotowoltaicznego min. 180W, moc turbiny wiatrowej min. 400W, akumulator żelowy o pojemności min. 100Ah, kontroler ładowania (regulator solarny) MPPT.
Zadanie 3 – Działania informacyjno-promocyjne
W ramach projektu zaplanowano prowadzenie akcji informacyjnych i edukacyjnych w zakresie zwiększającym świadomość społeczną dot. ochrony środowiska, wpływu człowieka na jego jakość, a także możliwości przeciwdziałania negatywnym skutkom antropopresji. Realizacja projektu zakłada przeprowadzenie 3 kampanii informacyjno-promocyjnych mających na celu promowanie niskoemisyjnych form transportu, wskazującej na możliwość korzystania z alternatywnych, niskoemisyjnych środków transportu (jak komunikacja zbiorowa, rower, itp.):
• organizacja spotkań dla uczniów wraz ze znakowaniem rowerów i szkoleniem z budowy rowerów oraz nauką wymiany koła/opony (przygotowanie materiałów dla uczestników spotkań (odblaskowe szelki bezpieczeństwa, lampki rowerowe - 410 kpl)
• przygotowanie i druk mapek ze ścieżkami rowerowymi na terenie gminy Wilczyn oraz punktami ważnymi do zwiedzenia – 1125 szt.;
• organizacja stoiska informacyjnego na imprezach gminnych
Promocja projektu
W ramach zadania zakłada się poniesienie kosztów przygotowania i montażu 2 tablic informacyjnych.
Celem projektu jest stworzenie zrównoważonego systemu transportowego i zwiększenie roli niskoemisyjnego transportu na terenie Gminy Wilczyn poprzez realizację inwestycji funkcjonalnych obejmujących budowę ścieżki rowerowej, a także poprzez przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej zachęcającej do korzystania z transportu rowerowego i pieszego.
Cele szczegółowe:
• poprawa jakości środowiska wynikająca ze zmniejszenia emisji szkodliwych substancji
• poprawa stanu zdrowia mieszkańców Gminy
• zmniejszenie:
- poziomu emisji zanieczyszczeń wynikających z procesów transportowych
- poziomu emisji hałasu powstającego w procesach transportowych
- kosztów transportu
- całościowego oddziaływania systemu transportowego na degradację środowiska/klimat
• zwiększenie:
- poziomu dostępu do infrastruktury transportowej, w szczególności do infrastruktury komunikacji rowerowej
- poziomu dostępu do systemu transportowego dla osób z niepełnosprawnościami
- poziomu atrakcyjności społeczno-gospodarczej gminy
- integracji różnych środków transportu
- dostępności komunikacyjnej regionu
- poziomu bezpieczeństwa podróży (w tym zmniejszenie liczby wypadków z udziałem rowerzystów)
- komfortu podróży.
Realizacja proj. przyczyni się do zwiększenia grupy odbiorców – osób korzystających z roweru jako środka transportu przez wsparcie rozwoju niskoemisyjnego transportu w gminie. Zwiększenie dostępności komunikacyjnej poprzez rozwój infrastruktury rowerowej ograniczy ruch samochodowy na terenie gminy, co przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego. Efektem działań będzie zwiększenie ilości podróży odbywanych komunikacją publiczną oraz rowerem w podróżach ogółem. Zmniejszy to ilość samochodów przejeżdżających przez gminę, co pozwoli na ograniczenie emisji szkodliwych substancji zawartych w spalinach samochodowych. Wpłynie to na poprawę stanu powietrza oraz lokalnego środowiska. Pozwoli to na ograniczenie nakładów publicznych, jak i prywatnych potrzebnych na działania związane z jego rekultywacją, rewitalizacją i przeciwdziałaniem jego degradacji. Działanie to pozwoli także na ograniczenie wydatków osób korzystających dotychczas z transportu indywidualnego (koszty paliwa, utrzymania samochodu, itp.). Dzięki dalszemu rozwojowi infrastruktury komunikacyjnej będą one miały także możliwość skorzystania z alternatywnych systemów komunikacyjnych tj. rower, czy też niskoemisyjny transport zbiorowy. Realizacja proj. poprawi również estetykę przyrody i infrastruktury, niszczonej nadmierną emisją szkodliwych gazów i pyłów osiadających m.in. na budynkach. Zostaną też wprowadzone ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, likwidujące utrudnienia swobody ruchu ww. grupy odbiorców. W wyniku realizacji projektu zwiększeniu ulegnie świadomość społeczna w zakresie efektywnego wykorzystania energii poprzez możliwość skorzystania z niskoemisyjnych form transportu.
Realizacja proj. pozwoli na dostęp do wspartej infrastruktury nowej oraz odnoszenie korzyści ze środków na rzecz jakości powietrza przez mieszkańców Gminy Wilczyn. Przewiduje się, iż z nowopowstałej infrastruktury rowerowej skorzysta 2000 użytkowników/rok. W zw. z realizacją projektu szacuje się ograniczenie emisji CO2 z poziomu 15791,66 Mg CO2/rok do poziomu 15 791,09 Mg CO2/rok (redukcja o 0,57 Mg Co2/rok).
Realizacja projektu pozwoli na wsparcie Gminy Wilczyn w zakresie rozwoju zrównoważonego systemu transportowego.
W ramach projektu zostanie wsparta infrastruktura rowerowa o łącznej długości 1,163 km.
Zakładane efekty projektu to roczna liczba 2000 użytkowników infrastruktury rowerowej.
Całkowita wartość projektu: 1 313 865,83 PLN
Kwota dofinansowania UE: 919 706,08 PLN
Wkład własny Beneficjenta: 394 159,75 PLN
Beneficjent: Gmina Wilczyn